Club Killers
13 top reggae hits
bonnieramigo

Sol, sommarkänslor, öl – reggae med Club Killers. Det kan knappt bli bättre. Äntligen kommer här ett studioalbum där kärleken för reggae strålar, brinner och verkligen lyser igenom.
    Club Killers är från början en klubb som hållit till på Debaser Slussen sedan 2002. Det var musikprofilen Gustav Bendt som startade det karibiska danspalatset och driver det tillsammans med trombonisten Viktor Brobacke. Sista onsdagen varje månad bjuder de in till makalös baktakt som leder till dans som garanterat strider mot jantelagen. Jag har haft turen att besöka Stockholms nattliv en kväll när Club Killers spelade. Dagen efter strålade det om mig när jag leendes berättade om 17-manna­orkestern och deras galna konstellationer och versioner av reggaeklassiker. Man skulle kunna säga att Club Killers är ett ovanligt coverband som tillsammans omfamnar den jamaicanska musikhistorien på ett fantastiskt sätt.
    Don Drummond, Tommy McCook, Viktor Brobacke och Gustav Bendt leder orkestern genom ett utsökt urval av instrumentaler, evergreens och sällsynta pärlor med vokalisterna Whales Ofili och Anna Maria Espinosa – den sistnämnde med en förförande röst som ger gåshud över hela kroppen.
    13 top reggae hits är Club Killers första studioalbum som säkert kommer att spelas flitigt, köpas mindre flitigt, men snackas om till fördärv. Du kommer gilla denna skiva om du gillar kärlek, reggae, ska, rock steady, jazz, fantasi, calypso, stolthet – eller – kärlek. Köp skivan så fort som möjligt och bege dig mot Stockholm för att lyssna på Club Killers live.

Therese Ahlberg