Emil Jensen
Gamla teatern, Östersund
081004

Kvällen efter första snön börjar bra, med fantastiska förbandet White Elephant. En tjejduo kommer in och sjunger "En elefant balanserade..." för att sedan framföra vad de själva kallar sagopop. Låtarna lägger mest fokus på deras röster, och det med all rätt, för de rymmer sagoskogar och magi. Det är mycket stämsång ackompanjerat av piano, akustisk gitarr, munspel, dragspel och vad jag i mina anteckningar kallar ett "plingeliplingbord", men senare får veta heter metallofon. Mycket lekfullt och väldigt fint.
    Emil får mitt hjärta att värka och alla att skratta. Hans perfekta vispop, och de vackra orden – åh, orden! När jag såg honom tidigare i år på Arvikafestivalen fick han mig att känna att detta livet, och jag, faktiskt är värt något. Jag trodde inte att den känslan skulle gå att toppa och jag hade fel. I Östersund får han mig att känna det som om mitt hjärta växt tre storlekar och sprängt storleksmätaren (som i Grinchen, ni vet). Hjärtat bara sväller och sväller.
    I musikväg är det hög igenkänningsfaktor och många äldre låtar. De framförs av Emil uppbackad av ett band som innehåller både kontrabas och elektrisk dito, gitarrer, keyboard, trummor, tamburin och fiol. Klassikern Inte vackrast i världen framförs som duett och ackompanjeras bland annat av såg (!). Men Emil är känd för att göra mer än "bara" framföra låtar på scen, och för mig är det just det som gör honom så fantastisk. Bland annat läser han som extranummer en dikt som lockar både skratt och fortsatta tankar. Det som sägs mellan låtarna kan knappast kallas mellansnack, mer passande är de ord som brukar användas för att beskriva Emil – ståuppkomik och liggnertragik. Briljant.
    Det enda minuset är ljudet. Stundtals dränks sången och man går miste om den finurliga texten. Synd på en annars underbar kväll. Men sådana väsentligheter kan man lätt glömma när ens hjärta blivit lite större.

Anna Gustafsson