Nils Erikson
Secrets for a piano
Interior/Naxos

Han har varit Grammisnominerad som soloartist, skrivit och producerat för ett flertal av Sveriges största artister och beskrivits som en korsning mellan Daniel Lanois och Peter Gabriel. Men det är först nu som denne 43-årige skåning går tillbaka till rötterna och ger ut ett helt instrumentalt album fyllt med klassiska pianostycken.
    För vid sidan om poppen har pianot och den klassiska musiken alltid haft en stor plats i hans hjärta. Och även om jag genom åren konsekvent gillat allt det som den här mannen satt sin signatur på så känns det som om det är just med Secrets for a piano som han slutligen hittar hem och landar. Kanske är det stort att ta ordet mästerverk i sin mun, men det är verkligen så jag känner inför det här albumet.
    Inte sedan jag första gången lyssnade på Erik Saties Gymnopédies har jag fångats och blivit så berörd av en klassisk skiva. Här finns en lekfullhet och självklarhet som gör att inga ord behövs och trots att musiken improviserats fram så är det lättillgängligt och melodiöst. Jag kan höra influenser från namn som Ravel, Schubert, Keith Jarrett och Satie. Det som också fascinerar mig är hur tidlös och monumentalt vacker musik man kan skapa med bara hjälp av ett vanligt piano.
    Mest berörd blir jag av inledande Silver lining, som är ett av de vackraste musikstycken som hittills kommit i min väg. Det är återhållsamt, varje ton tillåts få sin sekund i rampljuset, och ibland så sakralt att jag framför mig ser en enorm kyrka fyllas upp av ljud från ett ensamt men starkt piano. Sanningen är helt enkelt att Nils Erikson aldrig låtit bättre än så här.