Katie Melua
Pictures
Dramatico/BonnierAmigo

Framgångssagan Katie Melua är nu inne på sitt fjärde år och ingenting tyder på att den ska ta slut. Trots att hon vunnit publikens hjärtan så har hon dock aldrig lyckats övertyga de svenska recensenterna om sin storhet (förutom undertecknad då). Vilket jag finner lite märkligt när hon faktiskt trots allt besitter en utomordentlig röst, ett unikt anslag och en stark personlighet.
    Nya albumet Pictures fortsätter i samma fotspår som föregångarna, men i en del av låtarna känns det som om det är en lite poppigare Katie vi möter. Dock finns fortfarande influenserna från jazzen och bluesen kvar i botten. Här finns kanske ingen hitlåt i klass med 9 Million Bicycles eller The Closest Thing to Crazy, men i gengäld tror jag att fröken Melua fått till sitt jämnaste album hittills. När jag lyssnar på Pictures slås jag plötsligt av att många av låtarna på skivan lika gärna skulle kunna vara signerade Paul Simon, och det betyder att man har nått väldigt hög rang på min lista över de bästa låtskrivarna.
    Som producent och låtskrivarkamrat hittar vi återigen Mike Batt och det känns som om man i och med detta senaste tillskott skapat en verkligt gedigen skivtrilogi tillsammans. Fokus ligger på text och melodi och som lyssnare så möts man sällan av några särskilt bombastiska arrangemang. Det här är låtar som kommer att låta lika bra framförda på enbart en akustisk gitarr. Här finns inga spår av prestationsångest på grund av de tidigare framgångarna och Katie fortsätter självsäkert att gå sin egen väg. Ska man hitta något negativt så hade det kanske varit trevligt om hon vågat ta ut svängarna lite extra någon gång, men så länge materialet håller den här kvaliteten så är det synd att klaga. Bästa spår: inledande Mary Pickford och första singelsläppet If You Were a Sailboat.