Looptroop Rockers
Good things
Bad Taste

Häromdagen suckade jag att det var alldeles för länge sedan det släpptes bra svensk hiphop. Dagen efter dimper Looptroop Rockers Good things ner i brevlådan – och äntligen kan Sveriges hiphopscen lysa igen efter en period där Adam Tensta framstått som en superstjärna i brist på vettig konkurrens.
    Good things är Looptroops fjärde album i ordningen och det första sedan det fenomenala albumet Fort Europa släpptes. Deras line-up är förändrad. Cosmic har ett uppehåll, men kvar är Promoe, Supreme och Embee; tre lysande artister som kommit tillbaka vassare, smartare och med musik som bevisar att de är det bästa hiphop-Sverige har.
    Looptroop Rockers stängde in sig i den mytomspunne Wax Cabinet Studio och kom ut med en fullängdare i klass med deras fenomenala Fort Europa, fast bättre. Efter en snabb genomlyssning är den låt som fastnar The building – för att den sticker ut och är rejält annorlunda mot vad Looptroop brukar spotta ur sig. The building är en given radiodänga som kommer att uppskattas av hela massan – vilket är ett nytt grepp för gruppen som ofta riktat sig mot en smalare publik tidigare. Min personliga favorit är eldiga Family first som förutom att ha en klockren text är omöjlig att sitta still till.
    Det gamla unika soundet som gjort att man alltid känner igen ett Looptroop-spår finns kvar. Men det har hänt grejer sedan Fort Europa. Musiken är snabbare, rockigare, gladare, fräckare, om än mer kritiskt än någonsin förr. De är artister som hållit på ett tag men som förtjänar sin credd då de ständigt förnyar sig. Vilket de dels gör genom att samarbeta med artister som förnyar dem; Dilated Peoples Iriscience, Mapei och Timbuktu för att nämna några. Sistnämnde beskriver plattan med orden: ”Embee breddar sina musikaliska expeditioner medan Supreme och Promoe går allt djupare in i sina observationer”. Timbuktu gör även ett inhopp på Naïve som även den är en kommande radiodänga.
    Välkomna Looptroop Rockers – scenen är er!

Therese Ahlberg