Rolling Stones
Shine a light

Det är bara att konstatera att Rolling Stones är ett av de mest inflytelserika och legendariska rockbanden genom tiderna. Det är också lika lätt konstatera att det världen just nu bäst behöver, inte är ännu ett livealbum från nämnda grupp. Shine a light är kanske ett måste för hardcorefansen, men för oss som bara råkar gilla bandet i största allmänhet är det en skiva man kan klara sig utan.
    Det här dubbelalbumet är inspelat år 2006 under två konsertkvällar på Beacon Theatre i New York. Huvuddelen av materialet har sitt ursprung från 60- och 70-talen, och att den nyaste låten på plattan har 25 år på nacken visar ganska tydligt på vad det är publiken vill ha. Albumet, som dessutom fungerar som soundtrack till den Martin Scorsese-producerade dokumentär- och konsertfilmen med samma namn, bjuder dessutom på några vokala gästspel.
    Men tyvärr så måste jag konstatera att varken Christina Aguileras eller Jack Whites medverkan skänker någon ny dimension till de redan klassiska låtarna. Den tredje duettpartner Buddy Guy lyckas däremot smälta in bättre och Champagne and reefer känns härligt bluesig.
    Rolling Stones vägrar att åldras, och jag tycker fortfarande inte att de behöver be om ursäkt för att de fortsätter spela rock’n’roll trots att bandmedlemmarna med råge passerat 60-årsstrecket. Här finns trots allt en mängd superba låtar och live är de fortfarande en akt att räkna med. Men är du ute efter att upptäcka deras musik, så köp istället utmärkta karriärsammanfattningen Forty licks.