Uno Svenningsson
Hotel Nouveau, Helsingborg
081010

Mannen som av Sveriges musikkritiker i alla tider betraktats som präktig och tråkig ger ikväll svar på tal och bevisar vilken underbar och inspirerande liveartist han faktiskt kan vara. Oavsett om det handlar om Olle Ljungström-covers, gamla Freda’-hits eller nya låtar från den senaste plattan Jag sjunger för dig så levererar han mer än jag faktiskt hade vågat hoppas på.
    Med en röst som snarast måste beskrivas som änglalik och med en låtkatalog som innehåller radiohit efter radiohit så får Uno publiken att bli helt salig. Sånger som känts en aning fegt producerade på platta får här en chans att visa sitt rätt jag och lyckan är total. Unos kanske allra starkaste sida vid sidan om hans känsla för catchy melodier är att han i sina texter hela tiden vågar vara personlig och skriver på ett sätt som många människor kan ta till sig. När han berättar om kärleken till sin morfar och farfar och sen även besjunger de båda i hyllningen Om du bara visste så är det inte många ögon i salongen som är torra. Jag kan bara glatt konstatera att ingen låt under kvällens uppemot två timmar långa konsert känns som utfyllnad utan det här handlar bara om ren kvalitet och spelglädje. Störst intryck under kvällen gör låtar som Andas genom mig, En sökares hjärta och Liten Bambi. Men även Freda’-fansen får sitt lystmäte tillfredställt i form av klassiker som Vindarna och Det måste gå.
    Hotel Nouveau har ännu en gång visat sig vara ett alldeles utmärkt forum för den här typen av arrangemang, och jag hoppas att även Helsingborgspubliken insett dess skönhet. Det känns en smula förvånande att med facit i hand stå här och inse att Uno med band antagligen just levererat den bästa konsert jag kommer få möjligheten att bevittna i år. Del i kvällens succé har det eminenta kompbandet DeSalinos som får hela hotellet att gunga med och en annan stämningshöjare är såklart den tända publiken. Men den som framför allt gör det här till en kväll att minnas är den sorgligt underskattade, men otroligt inspirerande och engagerande Uno Svenningsson. Den här kvällen gav mig allt man kan önska sig, utom kanske just Allt man kan önska sig. Världsklass var ordet.