[ingenting]
Tomhet, idel tomhet
Labrador/Border

[ingenting] är ett kultförklarat Stockholmsband som har omgärdats av lite mystik sedan skivdebuten 2004. Killarna har gjort få spelningar, levt lite av doldistillvaro och låtit andra personer gestalta sig själva i musikvideor. De spänner över pop, visa, rock och svenskt 70-tal, ibland med långa instrumentala passager. Ekot från Velvet Underground är ständigt närvarande och stundtals låter de som en släkting till Kent och Broder Daniel. Men det något spretiga uttrycket hålls hela tiden ihop av Christopher Sanders känsliga texter och sköra, sårbara men också kraftfulla stämma.
    För egen del tog det dock lång tid innan jag fastnade för [ingenting]. I sina sämsta stunder har gruppen gjort några patetiska låtar med övertydliga textrader – som i En bättre dag: ”Älskling, jag har fått nog/Jag ska gå ner till stadens flod/Och låta vattnet fylla mina lungor och mitt blod”. Snacka om nödrim. Men när bandet är på topp är allting förlåtet. Då skapar det existentiella mästerverk, gnistrande melankolisk poesi om utsatthet, längtan och flykt. Om att knappt orka leva vidare men ändå försöka. Om att vilja bryta upp och bara ge sig av, eller tvingas stanna kvar för kärlekens skull. Det är på riktigt och känslan är som att läsa i någons hemliga dagbok. Lyssna bara på Syster dyster (Julia), Lisa sa och Hollywood dreams. Alla har glömt, På drift och Bergochdalbanan. Då är det inte konstigt att mina förväntningar på bandets tredje album varit höga.
    Men dessvärre är Jari Haapalainens produktion en stor och pompös ljudmatta där alla skarvar slätats ut. Tonen är fortfarande melankolisk men anslaget lättare, poppigare och ibland på gränsen till radiovänligt. Lekfullheten verkar ha försvunnit i studion. Även Christopher Sanders lyrik är annorlunda med mer konkreta och triviala texter. Förutom singelspåret Halleluja! och Medan vi sov känns de flesta låtar bleka och det är inte förrän i slutet av skivan det börjar hända grejor. Lång väg och Låt floden komma är [ingenting]-material av klassiskt snitt. Men det är så dags då. Det är med tungt hjärta jag delar ut en svag trea för det här albumet.

Robert Lagerström