Tom Waits
Glitter and doom live
Anti/Bonnier

Tom Waits första liveskiva på över 20 år, inspelad under förra årets Glitter and doom-turné är efterlängtad. Hos alla som sett honom turnera under den här tiden, hos alla som hört bootlegupptagningarna från spelningarna, hos alla som hört honom renodla det kompromisslösa soundet och de drabbande låtarna, oavsett undergångsblues eller ballad.

Det är naturligtvis inte direkt en kavalkad av hits man bjuds på här, Tom Waits har aldrig varit publikfriare. Men det är kul att det dyker upp versioner av Singapore, Get behind the mule, Dirt in the ground och Going out west. Och det är alltid, i mitt tycke, i de råa lite bluesigare och grottmörka låtarna som han kommer till sin rätt. Naturligtvis är Tom vid pianot en mästare i balladens berättande; jag håller fortfarande hans Broken bicycles som en av världshistoriens bästa låtar alla kategorier, även om den inte är med här. Men den otyglade energi som finns i de mer kompromisslösa numren är oemotståndliga live. Liksom resten.

Som om det inte vore att liveplattan nuddar vid högsta betyg, kompletterar dubbel-CD:ns andra del allt till bortom det. Bara en sådan sak som att det till sist faktiskt kan, om än uppstyckat, kallas en riktig liveplatta med Tom Waits. 35 minuter med hans mellansnack, de som på hans spelningar kan utvecklas till regelrätta skrönor, noveller, romaner, legender. Inte alltid helt rumsrent, rätt ofta fullständigt absurt, rätt ofta i kontakt med publiken, men alltid, alltid helt underbart.

Magnus Sjöberg