1. Animal Collective – Merriweather post pavilion
Det här är Animal Collectives mästerverk. Ett Pet sounds för nästa generation. Samtidigt sammanfattar albumet hela 00-talet: tio skruvade år av nypsykedelia, pastellfärger, rave-möter-prog, dans-möter-skägg, Amerika-möter-Afrika. Pop med rätt att hypnotisera.
Att Merriweather post pavilion blir den naturliga peaken på quirkig Brooklyn-pop är inte svårt att räkna ut. Frågan är vad jänkarna ska hitta på härnäst.
Läs Fredrik Franzéns recension HÄR
2. El Perro Del Mar – Love is not pop
”Hela den sju låtar korta plattan har ett behärskat groove, en underliggande och pulserande produktion, som är klockren. Det var länge sedan jag upplevde en så samlad och väl genomförd platta, med så till synes små gester.” – Gary Landström
Läs hela recensionen HÄR
3. Anna Järvinen – Man var bland molnen
”Anna Järvinen kommer så nära att man inte riktigt vet vart man ska ta vägen. Hennes söta spröda röst hittar in. Järvinen har fattat vad popmusik handlar om – melodier.” – Anna Gustavsson
Läs hela recensionen HÄR
4. Mastodon – Crack the skye
”Att lyssna på Mastodons fjärde album är som att åka berg-och-dalbana med förbundna ögon. Oförutsägbart och spännande. Eller för att ta en mindre obehaglig liknelse – som att sugas in i ett konstverk.” – Torbjörn Hallgren
Läs hela recensionen HÄR
5. Fever Ray – Fever Ray
”Det tar tydligt avstamp i Knifes senaste album Silent shout, men undviker mullrande basgångar och plötsliga utbrott och grottar istället ner sig i suggestiva stämningar och spöklikt skeva harmonier.” – Fredrik Franzén
Läs hela recensionen HÄR
6. Jenny Wilson – Hardships
”På detta andra album tar fröken Wilson nämligen flera steg mot r’n’b. Det gungar och flyter med ett stundtals jazzigt sväng. […] Intressant och behagligt och faktiskt precis lagom nyskapande. – Anna Gustavsson
Läs hela recensionen HÄR
7. Fuck Buttons – Tarot sport
”Riktig tung distorsion återkommer i praktiskt taget varje låt men istället för att ge en rå hårdrockston, lyckas de få den nästintill dansant, mycket tack vare de pulserande beatsen och hypnotiserande rytmerna.” – Andreas Fällman
Läs hela recensionen HÄR
8. Deportees – Under the pavement, the beach
”Skivan är ingenting annat än en 45 minuters triumf, en arbetsseger som bevisar att det finns soul även i kalla Sverige anno 2009.” – Anders Samuelsson
Läs hela recensionen HÄR
9. Atlas Sound – Logos
Bradford Cox har helt på egen hand ändrat spelreglerna om hur drömsk indiepop kan och bör låta. Allt han rör vid blir reverbskadat och skevt men så fulländat att gränsen mellan dröm och verklighet helt suddas ut.” – Daniel Magnusson
Läs hela recensionen HÄR
10. Alva Noto – Xerrox vol. 2
”Alva Noto samplar bland annat Stephen O’Malley, Michael Nyman och Ryuichi Sakamoto, han processar ljuden tills de är hans egna, han skapar en egen värld av dem.” – Henrik Strömberg
Läs hela recensionen HÄR
11. Jonathan Johansson – En hand i himlen
”Kanske är det svagheten för hans vackra skånska eller de popelektriska Familjen-vibbarna. Annars är det hans likgiltiga ansiktsuttryck á la Jocke Berg på skivfodralet eller de allvarsamma djupa textraderna. Någonting är det och det liknar magi. Även texterna för mina tankar till Kent, mest på grund av det högfrekventa användandet av pronomen, vilket skapar en direktkontakt med lyssnaren.” – Camilla käck
Läs hela recensionen HÄR
12. Skriet – Skriet
”… det vilar något enkelt och självklart över musiken, samtidigt som den döljer ett djup och en svärta kajalpyntade dysterkvistar bara kan drömma om.” – Fredrik Franzén
Läs hela recensionen HÄR
13. Phoenix – Wolfgang Amadeus Phoenix
”Phoenix har med Wolfgang Amadeus Phoenix blivit en balanserad helhet. Musiken, texten och ljudbilden, alla är de representerade med lika stor plats i första rummet. Årets hittills jämnaste popplatta i klassiskt snitt är här och Amadeus kan inte annat än att le i graven.” – Daniel Magnusson
Läs hela recensionen HÄR
14. Lily Allen – It’s not me, it’s you
”Det är helt omöjligt att värja sig mot berättelser och reflexioner kring tablettberoende, ignorans, försoning, både med nära och kära och före detta partners, och män som är otillräckliga i sängen. Hela kitet, gjort med en underbar glimt i ögat och stor dos humor och charm som är oemotståndlig.” – Magnus Sjöberg
Läs hela recensionen HÄR
15. Peter Doherty – Grace/Wastelands
”Grace/Wastelands är som ett ess i rockärmen, det är ett album som känns spännande och som precis vad man förväntar sig på samma gång. Det är fortfarande rock’n’roll och ganska råbarkad sådan, men med experimentella inslag i bästa Gorillaz-anda.” – Emma Rastbäck
Läs hela recensionen HÄR
16. The Dead Weather – Horehound
17. Thåström – Kärlek är för dom
18. Taken By Trees – East of Eden
19. Mattias Alkberg – Nerverna
20. Mono – Hymns to the immortal wind
21. JJ – No 2
22. The XX – The XX
23. Jon Hopkins – Insides
24. Sonic Youth – The eternal
25. Knivderby – Andra nedstigningen
Vi har samlat alla albumen (exklusive Fuck Buttons och Knivderby) i en Spotify-lista. Följ bara den här länken mot ljuv musik.
|